קצבת ילד נכה

קצבת ילד נכה היא קצבה שהביטוח הלאומי משלם להוריו של ילד נכה הזקוק לעזרה מתמדת של הזולת, וזאת בכדי להקל על המשפחה בגידול הילד.

מהם התנאים לזכאות?

  1. ילד שאחד מהוריו הוא תושב ישראל, מבוטח בביטוח הלאומי. במקרה של ילד שעלה ללא הוריו- התנאי הוא בן משפחה אחר או אפוטרופוס.
  2. הילד נמצא בישראל. במקרה של יציאה לחו"ל תשולם קצבה למשך שלושה חודשים (למעט מקרים של שהות ממושכת כמו טיפולים רפואיים או שליחות בחו"ל).
  3. הילד נמצא במשפחה.
  • לא ניתן לקבל את הקצבה במקרים בהם הילד שוהה במוסד
  • אשפוז בבית חולים- קצבה תשולם למשך שנה מיום האשפוז. בתום שנה, תיבדק הזכאות מחדש.
  • ילד במשפחת אומנה- הורים מאמצים זכאים לדמי אחזקה מוגדלים ממשרד הרווחה, במקום קצבת ילד נכה. במקרה של ילד מונשם ישנו סיוע נוסף.
  1. ילד הסובל מנכות מוכרת על ידי הביטוח הלאומי

סכום הקצבה

חישוב הזכאות נעשה לפי שלוש רמות, שקובעות את סכום הגמלה. ברמת נכות של 50% סכום הקצבה הוא 1095 ש"ח, 100%- 2561 ש"ח, וברמה של 188% הסכום מגיע ל 4487 ש"ח. ילד מונשם זכאי לתוספת של 1817 ש"ח.

כיצד מגישים תביעה לקצבה?

ממלאים טופס תביעה לקצבת ילד נכה ומצרפים מסמכים רפואיים רלוונטיים ועדכניים בנוגע למצבו הרפואי של הילד, בהתאם לליקוי ממנו הילד סובל. הדרך המהירה ביותר להגשת התביעה היא באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי. לאחר הגשת התביעה, ובמידת הצורך, יזומנו הילד והוריו לוועדה רפואית.

כמה דגשים שכדאי לדעת

  • ילד שיש לו יותר מליקוי אחד, יקבל את קצבתו על פי הליקוי בגינו זכאי לסכום הגבוה ביותר.
  • במקרים מסוימים ניתן לקבל את הקצבה עד שנה רטרואקטיבית ממועד הגשת התביעה.
  • משפחה בה שני ילדים נכים או יותר, זכאית לקצבה מוגדלת.
  • במקרה של ילד עם נכות של 80% ומעלה או שמשתמש בכיסא גלגלים- כדאי לבדוק גם זכאות לקצבת ניידות.
  • במקרה שתביעתכם נדחתה או אושרה לכם קצבה חלקית, באפשרותכם להגיש תביעה חוזרת לאחר 6 חודשים ממועד הדחייה. במקרים של החמרה במצב הרפואי ניתן להגיש שוב גם אם טרם חלפו 6 חודשים.
  • ערעורים יש להגיש בתוך 90 ימים מרגע קבלת ההחלטה. ניתן להגיש ערעור במידה ולא אושרה הקצבה, אושרה באופן חלקי, אושרה זמנית בלבד או במקרה שלא אושר תשלום רטרואקטיבי תמורת התקופה המרבית.

זיכוי ממס הכנסה

קיימת אפשרות לקבל נקודות זיכוי ממס הכנסה בעד ילד או בוגר עם מוגבלות. במקרה כזה יהיה הורה זכאי לקבל שתי נקודות זיכוי שנתיות ממס הכנסה. שווי ההטבה עומד על 5160 ש"ח לשנה. ישנה אפשרות לקבל החזרי מס רטרואקטיביים עבור שש שנים שקדמו להגשת הבקשה (בתנאי שעמדו בתנאי הזכאות בתקופה זו). למימוש הזכות יש למלא טופס 116א' (בקשת זיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת), בצירוף המסמכים הרפואיים הדרושים, במשרד פקיד השומה בסביבת מגוריכם.

האזינו לטיפים של גילי

ילד בן שש אובחן סופית על הספקטרום האוטיסטי, לאחר שנים של אבחונים. כיצד מתנהלים מול הביטוח הלאומי?

התיקון לחוק האומנה ומתן הטבות לפי חוק לילדים על צרכים מיוחדים

לתיאום פגישת ייעוץ בתשלום או הרצאות לצוותים ועובדים ניתן למלא פרטים

    להשארת פרטים